Fatma Aliye'nin Refet'i Üzerine..


Bu dizeleri yazarken eskiye dair şeyleri ne kadar sevdiğimi anladım bir kez daha. Refet bana hırsı, gücü, bir kadın olarak azmi öğretti. Başını önüne eğmemesini, fakirliğin başarısına gölge düşürmemesine tanık oldum.


Refet, Fatma Aliye’nin ilk kez okuduğum romanı oldu. Çok güzeldi. Uzun bir süre de etkisinde kalacağım bir eseri tanımış oldum.
Günümüzde bizlere 50 Tl’nin arkasından gülümseyen Fatma Aliye ilk kadın hakları savunucularından birisidir. Kendisi Refet eserinde de kadınların ne kadar önemli olduklarını, tek başlarına neler yapabileceklerini öyle bir gösteriyor ki, o zamanlarda bunun farkına varılması olağanüstü bir durum bana göre.
Refet’e gelirsek; zengin bir ailenin çocuğu olarak dünyaya gelmiş fakat sonrasında annesi ile zengin hayatından atılmış ve fakir bir hayatı nasıl yaşadıklarını insanlara göstermişlerdir. Refet ve annesi gece gündüz el işi yaparak geçimlerini sağladığı onlarca evin verdiği yük ile mektebini tamamlamayı başarmış bir gen kadının bu hayatta neler başarabileceğini gösteriyor. Evlenmeyi hayatında bir öncelik olarak kabul etmeyen Refet sadece okuyup, öğrendiklerini başkalarına öğretme amacı ile bir yola çıkmış ve bu yolda hep daha güçlü olarak yürümüştür.
Refet’i neden okumalıyız’a gelirse konu, o zamanın şartları ile kadınlar amaçları doğrultusunda çıktıkları yolu alınların akı ile bitirebiliyor ise, siz bu zamanın şartları ile neler yapamazsınız ki?


Yorumlar

Popüler Yayınlar