İstanbul'da İlk Mevlevihane: Galata Mevlevihanesi


Mevlevihane, Mevlevi tarikatına mahsus tekkelere verilen addır. İstanbul'da Galata Mevlevihane'si dahil 4 Mevlevihane bulunuyor. 



 İsmi hem Divan Edebiyatı Müzesi hem de Galata Mevlevihane'si olarak geçiyor. Tasavvuf edebiyatının, tasavvufun ilk örneklerini görebileceğiniz muazzam bir yer. Burada da değerleri korumak adına fotoğraf çekmek yasaktı. Dışını da çekemediğim için fotoğrafsız bir yazı olacak. Sizlere gördüklerimi anlatmaya çalışacağım. Mevlevihane oldukça eski bir yapı olduğu için yer yer gıcırdamalar ve eskimeler olmuş. Bu benim için oldukça değerli bir şey. Hatlardan, levhalara bir çok sanatı buluşturan bir yer. Eskiden beri böyle bir sanat değerlerimizin olması gurur verici bir şey. Bu değerlere sahip çıkmak daha da gurur verici bir şey. Bu açıdan Mevlevihaneler bana göre çok özel yerler.  En çok Levhaları beğendim. Hat gibi fakat Mevlevihane'deki örneklerine gözümün önüne getirecek olursam, hatın alt kısmında kuru yapraklar ya da çiçekler bulunuyor.  Aşağıya bir örnek bırakıyorum. Bu Mevlevihane'de gördüklerimin dışında bir levha örneği.


Bir diğer şey de Ebru sanatı oldu. Mustafa Düzgünman'ın eserleri ve ebru sanatında kullandığı eşyalar vardı. O kadar güzeldi ki. Gidip sadece bunu bile görmeniz gerekir. 


Yukarı katta Semahane bulunuyor ve burası beni büyüledi. Oraya girdiğinizde sanki o anları yaşıyormuşçasına bir his oluşuyor. Diğer Mevlevihaneleri de yakın zamanda gezmeyi düşünüyorum. 


Bu önemli sanat dalları ile ilgili de yazılar yazacağım. Çünkü hem kendi neslimizin hem de gelecek nesillerin bu eserleri görmesini gerektiğini düşünüyorum. 

Yorumlar

Popüler Yayınlar